Prostřednictvím pásma krátkých filmů necháváme promluvit talentované studující bratislavské filmové školy. Jejich svědectví je pro nás o to důležitější, že zastupuje vnímavou a kritickou nastupující generaci, kterou jsme dosud neměli možnost na festivalu vidět. Róbert Mihály ve svém dvojbloku reportážních filmů Nejkrásnější kout v širém světě a Ať žije smrt upozorňuje na vzmáhající se nacionalismus slovenské společnosti i radikalizaci dezinformátorské scény, zatímco Zpověď se vynalézavou formou noří do autorčiny zkušenosti se sexuálním obtěžováním v lůně církve.

Nejkrásnější kout v širém světě
Po začátku velké invaze do Ukrajiny se reportérka fiktivní slovenské televize vydává mezi nacionalistické skupiny obyvatel poznat povahu tamní společnosti. Ve studiu televizního štábu právě probíhá konkurz. Kandidáti a kandidátky sdílejí své dojmy o Slovensku a místo nakonec získává mladá žena původně z Ukrajiny. Po začátku velké invaze do Ukrajiny zavádějí reportáže fiktivní slovenské televize diváctvo do prostředí nacionalistických skupin, politických shromáždění a kulturních institucí, kde se setkávají různé pohledy na minulost i současnost země. Od protestů opozičních stran přes příznivce první Slovenské republiky až po expozice v muzeu SNP, debaty plné obvinění z fašismu odhalují složitost chápání tohoto pojmu. Film nabízí reflexi dynamických změn a hlubokých rozporů ve slovenské společnosti, která hledá cestu k transformaci a sjednocení.

Slovensko, 2022, 26 min, r. Róbert Mihály

Ať žije smrt
Studentský dokumentární film zaznamenává krajně pravicové demonstrace, které se na Slovensku konaly v době covidové pandemie. Bratislavská oslava třicátého prvního výročí sametové revoluce přinesla svébytný hold demokracii. V době narůstající pandemie zaplavila ulice krajní pravice a dezinformační scéna. Mezi ně se vydává studentstvo bratislavské filmové školy, aby se protestujících zeptalo, co pro ně znamená svoboda a demokracie, které ve svých projevech tak často zmiňují, a zaznamenalo nálady i názory této stále hlasitější části slovenského obyvatelstva. Režisér Róbert Mihály se ve výmluvné koláži pokouší interpretovat tyto události v širším kontextu prostřednictvím vybraných poznámek z přednášky italského filozofa Umberta Eca Věčný fašismus.

Slovensko, 2021, 20 min, r. Róbert Mihály

Zpověď
Rebeka se skrze osobní dokumentární film vyrovnává s případem sexuálního zneužití knězem, o kterém po několika letech poprvé otevřeně promlouvá. Rebeka se v kostele vždy cítila bezpečně, pak se ale cosi stalo a ke zpovědi už nikdy nepřišla. K události se vrací s odstupem několika let skrze osobní dokumentární film, ve kterém znovu otevírá svou ránu a veřejně promlouvá o případu sexuálního zneužití, o němž do té doby pověděla jen své nejbližší kamarádce. Zatímco za zneužití své autority a narušení integrity a důstojnosti mladé dívky by měl pykat pachatel, je to Rebeka, která cítí hanbu, má potíže navázat jakýkoliv intimní vztah a tajemství v sobě skrývá i před vlastní rodinou. S pomocí kamarádky Emílie ale nachází sílu situaci znovu oživit ve vzpomínkách. Absolventský film se pro ni stává způsobem, jak se konečně osvobodit z tíhy mlčení a pokusit se vyrovnat s traumatem, které je mimořádně obtížné překonat.

Slovensko, 2024, 29 min, r. Rebeka Bizubová

celková stopáž: 75 minut