Workshop zaměřený na historii i současné metodologie počítačových her ve spolupráci s Herním archivem. Součástí programu bude přednáška Jaroslava Švelcha o historii videoherního průmyslu v ČR, Jana Švelcha na téma ,,Jak psát o počítačových hrách: Metodologie výzkumu počítačových her a herní produkce,“ Jana Kremera o konstrukci minulosti v počítačových hrách a Vojtěcha Straky o archivačních a digitalizačních praktikách v rámci tuzemských i zahraničních nestátních institucí, stejně jako prohlídka archivu počítačových her, včetně možného hraní.
Po přednáškách proběhne projekce dokumentu The Story of Tetris (jen v angličtině).
HARMONOGRAM:
První přednáškový blok
13:45-14:45 - Jaroslav Švelch
14:45-15:45 Jan Švelch
Druhý přednáškový blok
16:30-17:30 - Jan Kremer
17:30-18:30 - Vojtěch Straka
19:00 FILM: The Story of Tetris
V roce 1984, v době studené války, vytvořil ruský programátor Alexej Pajitnov něco výjimečného: logickou hru s názvem Tetris. Hra si v Sovětském svazu brzy získala kultovní oblibu a ve chvíli, kdy prorazila i za železnou oponu, se rozpoutal boj o práva na její oficiální vydání. Nejenže Tetris naprosto rozmetal videoherní průmysl, prolomil ale také hranice mezi Spojenými státy a Sovětským svazem.
PŘEDNÁŠEJÍCÍ:
Jaroslav Švelch je docentem na Univerzitě Karlově v Praze. Je autorem knihy Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu (Akropolis, 2023). Publikoval práce o historii a teorii digitálních her, o humoru v hrách a na sociálních médiích a o fenoménu Grammar Nazi. V současnosti zkoumá historii, teorii a recepci monster v digitálních hrách.
Jan Švelch je badatel v oblasti game production studies, momentálně působící na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Jeho výzkumnými zájmy jsou produkce digitálních her, monetizace, paratextualita a Magic: The Gathering. V letech 2018-2020 byl postdoktorálním výzkumníkem v Centre of Excellence in Game Culture Studies v University of Tampere. Jeho doktorská práce zkoumala paratextualitu videoherního kulturního průmyslu a jeho recepci u publika.
Jan Kremer vystudoval historii a archivnictví na Katedře pomocných věd historických na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy. Pracoval ve Filosofickém ústavu Akademie věd a v současnosti se zabývá historickými herními studiemi v rámci public history, především pak reprezentací minulosti ve hrách a digitálními medievalismy. Učí na Pedf a FF UK. Je jedním ze zakladatelů Central and Eastern European Historical Games Collective. V NFA pracuje na projektu NAKI, který se zabývá archivací a zpřístupněním českých digitálních her.
Vojtěch Straka je zakladatelem a současným předsedou spolku Herní historie, který se zaměřuje na popularizaci a archivaci historických československých digitálních her. Kromě toho, že celý spolek řídí tak se v rámci něj zaměřuje na rozšiřování jeho sbírky a také na zkompletování veškerých československých herních periodik a magazínů. Mimo tuzemskou činnost také pomáhal s digitalizací a archivací herního dědictví u spřátelených projektů v USA (Video Game History Foundation) a ve Švýcarsku.
Akce probíhá ve spolupráci s Audiovizuálním centrem v Kině Kavalírka.